Ajatuksia bloggaamisesta

Tämän vuoden aikana mä olen pohtinut bloggaamista erityisen paljon. Perjantaina treffasin kahvittelun ja kuvailun merkeissä ihanaa Inkaa, ja me myös jutuissamme luonnollisesti sivusimme aihetta. Tästä myös sain idean tähän postaukseen. Olen pohtinut paljon sitä, millaisen kuvan blogi minusta antaa. Minähän kirjoitan pääosin sisustamisesta, reissuistani, omasta tyylistäni ja mieltymyksistäni muodin ja sisustuksen suhteen. Jutut ovat pinnallisia ja positiivisia, ja se on mun tietoinen linjaukseni ja rajantekoni. Mulla on perheeni, ystäväni ja läheiset ihmiset, kelle voin vuodattaa negatiiviset tuntemukseni ja soittaa itkupuhelut, kun on p*ska päivä. Mä koen negatiiviset tuntemukset henkilökohtaisemmiksi, enkä siksi halua jakaa niitä someen. En kuitenkaan voi olla miettimättä blogien antamaa kuvaa sellaisen ihmisen näkökulmasta, jonka mediakriittisyys ei ole ehkä sitä parhainta tasoa. Itse sekä bloggaajana sekä blogien lukijana tiedän tasan, että blogiin päätyy pääosin ne elämän highlightit ja parhaat jutut, eikä se ole mulle mikään ongelma, ihmetys tai harmituksen aihe. En vertaa elämääni muiden bloggaajien elämään, sillä en koe siihen tarvetta. Mun elämäni on mun näköiseni ja olen siihen varsin tyytyväinen. Kuitenkin välillä tulen pohtineeksi, että ajatteleeko joku tosissaan, että mun, tai jonkun toisen  bloggaajan ainoat mielenkiinnon kohteet ja tärkeänä pitämät asiat elämässä ovat esimerkiksi vaatteet tai meikit? Mulle itselleni pitkään blogeja lukeneena ja jonkun aikaa blogganneena on ihan päivänselvää, että ei. Harmillisen usein netissä kuitenkin törmää suositumpia bloggaajia koskeviin järkyttäviin juoruketjuihin, joissa ison osan ihmisistä ajattelumaailman mukaan blogi kertoo pitäjästään ja hänen elämästään kaiken. Monesti ihan arkikeskusteluissakin tämän tyyppinen ajattelu tulee esille.

IMG_1445-2

Eräs mietinnän aiheeni on myös ollut bloggaaminen ja tuleva ammattini opettajana. Olenko uskottava ja vakavasti otettava opettaja ja kasvattaja, jos tykkään bloggata muodista ja kauneudesta? Tavallaan ihan hölmö kysymys, sillä miksi ihmeessä se tekisi kenestäkään huonompaa yhtään missään. Mielestäni bloggaamisesta voisi olla hallaa opettajuudelleni, jos ottaisin blogissani kärkkäästi kantaa tulenarkoihin asioihin, kuten esimerkiksi politiikkaan tai uskontoon. Myös työasioista liian avoimesti kertominen etenkin lasten kanssa työskennellessä olisi todellakin tuomittavaa. Mulle ei tosiaankaan tulisi edes mieleen bloggata näistä asioista. Pinnalliset aiheet ovat turvallisempia - mulla ei ole halua kertoa kaikkea itsestäni.

IMG_1461

Mussa on aina elänyt pieni tarve miellyttää ihmisiä. Nykyisin, kun olen tietoisempi asiasta, ei tilanne ole niin enää läheskään niin paha. Osaan ilmaista mielipiteeni paremmin, pitää puoliani ja mulle on ihan fine, jos joku ei pidä musta. Ennen mulle saattoi olla kovakin paikka, jos joku ihminen ei pitänyt musta, vaikken ollut antanut hänelle minkäänlaista aihetta olla pitämättä. Oletin automaattisesti, että vika on mussa. Yksi iso apu tähän asiaan on ollut muun muassa tämä blogi. Mun blogini lukijakuntineen on hyvin pieni, enkä blogiini ole yhden yhtä selkeästi ilkeää kommenttia saanut. Silti olen kuullut välillisesti tosi ikävää puhetta blogistani. Onkin melkein sääntö eikä poikkeus, että nämä ikävien juttujen laukojat ovat niitä ihmisiä, joita tunnet tai tiedät, tai joiden kanssa olet jollain tasolla semiaktiivisessa vuorovaikutuksessa. Näin oli munkin tapauksessani. On jännä nähdä lähes päivittäin ihmistä, joka on sulle mukava ja perus ystävällinen, mutta selän takana puhuukin ties mitä. Joskus tuo tuntui pahalta, mutta nykyisin olen vain kiitollinen, sillä koen sen kasvattaneen luonnettani. Aina jollain on  jotain valitettavaa, aina joku haluaa nähdä sussa ja tekemisissäsi jotain pahaa. Mutta jos varoo jokaista liikettään ja miettii liikaa muiden ajatuksia, voi oma toiminta rajoittua tosi kapealle alalle. Mun mielestä mun blogi on ihan hyvä, ja mä tiedän olevani muutakin kuin meikit, sisustus ja vaatteet. Mä olen määrätietoinen nuori nainen, jolla on sydän ja aivot paikallaan. Että tällaiset syvällisemmät pohdinnat sitten tähän maanantai-iltaan, toivottavasti jaksoitte lukea tän mun paasauksen :D Olkaa ylpeitä itsestänne ja siitä mitä teette, älkääkä miettikö liikaa muiden mielipiteitä, varsinkaan negatiivisia  sellasia.

IMG_1420


Mitä tuntemuksia tämä aihe teissä herättää?

10 kommenttia

  1. Tälläsiä syvällisempiä pohdintoja on niin kiva lukea välillä! Hyviä pointteja ja oon sun kanssa samoilla linjoilla niinku jo vähän puhuttiinki, varmasti herätti monen muunki ajatuksia! :-) Ja sit ihan aiheeseen liittymättä ihanat kuvat tässä postauksessa!!♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että sä tykkäät, mäkin tykkään muiden blogeista lukea syvällisempää juttua välillä ja niitä on myös sillointällöin mukava kirjoittaakin :) Jep tästä me jo sillon viimeviikolla jutusteltiinkin, ja uskon kanssa että monella herää tästä omia näkökantoja! Ihana sä, kiiitos hurjasti!♥

      Poista
  2. Tosi hyvin kirjoitettu, oon täysin samaa mieltä sun kanssas :) Jokainen kirjoittakoon niistä asioista minkä kokee jakamisen arvoiseksi. Ei aina tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin ollakseen mielenkiintoinen :) Kirjoittelin kans eilen itse aiheesta, millaista kommentointi on nykyään sosiaalisessa mediassa ja vetosin osittain samaan kuin sä.

    http://sofia-emilia.blogspot.fi/2017/04/kommentointi-sosiaalisessa-mediassa.html

    Tässä suora linkki postaukseen, jos haluat käydä lukemassa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Sofia! :) Oon kanssa niin samoilla linjoilla tuossa mitä sanoit, että jokainen kirjoittakoon siitä minkä parhaaksi näkee. Täällä blogimaailmassa on paikkansa ja lukijansa kaikenlaisille bloggaajille. Täytyykin ehdottomasti käydä ajatuksen kanssa lukaisemassa tuo postaus :)

      Poista
  3. Tosi hyvä postaus! Oon ihan samoilla linjoilla sun kanssa ja mua todellakin ihmetyttää ihmiset, jotka kuvittelevat blogin olevan "koko totuus" sen pitäjästä. Kuka nyt haluaisi jakaa ihan koko elämänsä kaikille? Mutta ihan tosi hyviä ajatuksia oot koonnut tähän ja kuvat on myös super ihanat <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sulle Tiia! :) Joo äläpä muuta sano!! En vaan voi ymmärtää, miten naiivisti vieläpä aikuiset ihmiset näkevät blogit ja niiden pitäjät. Kiva kuulla että tykkäsit postauksesta, ja kiitos kovasti kehusta!♥

      Poista
  4. Hyvä postaus ja kivasti kirjoitettu! Oon sun kanssa samaa mieltä kaikesta, enkä ymmärrä miten joillain ihmisillä voi olla niin paljo aikaa, että käyttää sen muiden elämistä saatika blogeista murehtimiseen. Tykkään sun blogista just tällasena :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, kiva kuulla että pidit! :) Sanopa muuta, olen kanssa ihmetellyt tuota järjetöntä kiinnostusta ja ajallista panostusta toisten elämien miettimiseen :D Ei ole ihan tervettä touhua. Voi että kiitos, ihana kuulla♥ Ihan tälleen off topic pakko muuten sanoa, että huomasin vasta nyt, että olet se sama Anna jonka vaihtariblogia luin joskus about 14-15-vuotiaana!! :D Tykkäsin silloin ihan hulluna sun tyylistä kirjoittaa ja ylipäätään bloggata, ja tykkään edelleen! Pakko liittyä heti lukijaksi, nyt kun löysin sut uudestaan!

      Poista
  5. Olipa ihana postaus ja hyvin kirjoitettu! :) Itsekin pyrin pitämään blogini sellaisena positiivisena ja usein melko pinnallisenakin paikkana, sillä oikeasti kuka tahansahan niitä tekstejä voi sieltä lukea. En ymmärrä tuota medialukutaidon puuttumista, kun oletetaan että elämä olisi vain pelkkien pinnallisten asioiden ympärillä pyörimistä :D On kyllä varmasti ollut inhottavaa kuulla jonkun tutun henkilön kommentoivan blogiasi, mutta sehän kertoo vain enemmän hänestä itsestään, että minkälainen ihminen on kyseessä :) Itse tykkään paljon blogistasi ja kuvistasi, jatka vain samaan malliin ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti sulle!! :) Oon ihan samoilla linjoilla sun kanssa, ja hyvin samankaltaisen rajauksen oon itsekin tehnyt blogini suhteen! Tuo on niin hyvä pointti, että tekstit ovat kaikkien nähtävillä - itse en ainakaan halua julkaista henkilökohtaisia asioitani kenen tahansa riepoteltavaksi. Ja sanopa muuta tuosta medialukutaidon -ja kriittisyyden puutteesta, nuo taidot ovat useilla aikuisillaki ihmisillä aivan järkyttävän matalalla tasolla. Toisaalta taas some ilmiöineen on tosi tuore juttu, ja itse oon ajatellut että tulevana opena voin parantaa somekriittisyyttä käymällä siihen liittyviä juttuja läpi lasten kanssa. Oikeassa oot, onhan se inhottavaa kuultavaa, mutta kertoo nimenomaan henkilöstä itsestään. Ihana kuulla että sä tykkäät, ja ihana tsemppikommentti muutenkin♥ Tuli varmaan ihan järkyttävä kilometrivastaus, haha.

      Poista