Projekti oma hiustenväri takaisin

P3130460-5

Mä olen lähes poikkeuksetta sitä mieltä, että jokaiselle sopii parhaiten se oma, luonnollinen hiustenväri. Se tuo silmien -ja ihonvärin niin heleästi ja nätisti esiin, sekä korostaa sun väritystä ja piirteitä mun mielestä yksinkertaisesti parhaiten. En sano, etteikö värjäämällä voitaisi saada aikaan älyttömän mageita lopputuloksia jotka pukevat kantajaansa, mutta pääsääntöisesti luonnollisuus on mulle hiuksissa se juttu. Mun hiushistoria on pitkä ja värikäs - on ollut niin punertavaa, tummanruskeaa kuin melkein platinablondiakin.. Aika kylmää kyytiä ovat mun hiukset saaneet, ei voi muuta sanoa :D Pisimmän aikaa viihdyin luonnollista jäljittelevässä "viljanvaaleassa", mutta noin kolmisen vuotta sitten kyllästyin jatkuvaan värjäilyyn. Kyseinen vaalea väri oli sen verran omaa tukkaani vaaleampi, että tyvikasvu puski näkyvästi esiin jo reilussa viikossa. Olin jo pidemmän aikaan halunnut tietää, miltä se ihan oma hiusvärini näyttäisi, mutta en vaan ollut henkisesti valmis kasvatusprosessiin. Silloin noin kolme vuotta mä kuitenkin päätin, että nyt se vaan on kestettävä, ja lopetin värjäämisen kuin seinään. Niitä ei-niin-viehättäviä välivaiheita mahtui joukkoon ihan kiitettävästi, mutta loppujenlopuksi projekti oli kuitenkin suht kivuton. Tosiaan itse siis kasvatin tekoblondin tukan pois, ja oma värini on tummempi. Itselläni väriero ei  siis ollut kovin radikaali (vaikkakin huomattava) joten en tiedä kuinka paljon tästä postauksesta on apua, jos kasvattaa esimerkiksi todella tummaa tukkaa pois ja oma väri on vaalea. Jokatapauksessa, tässä kuitenkin omat vinkkini, jotka havaitsin todella toimiviksi.


P3130440-4

- Tee päätös ja sitoudu siihen. Älä sorru värjäämään!! Kannattaa henkisesti valmistautua siihen, että tukka ei ole nyt pariin kuukauteen tai jopa vuoteen parhaimmillaan. Värjätyn rinnalla oma väri voi näyttää alkuun tosi oudolta. Malttaminen kuitenkin palkitsee lopussa! Mulla pahimpia kriiseilyjä helpottivat ohkaiset vaaleat raidat, joita laitettiin vähän tasapainottamaan kontrastia. Niitä tykkään laittaa kampaajalla edelleen, ne tuovat kivaa raikkautta.

- Pidä ruokavalio kunnossa. Paljon vettä, hyviä rasvoja, kasviksia, marjoja, hedelmiä ja hyviä proteiininlähteitä. Kannattaa myös syödä oikeasti kunnolla ja reilusti. Kropan ollessa säästöliekillä ei tukkakaan kasva niin hyvin.

- Käytä ravitsevia hiustuotteita. Itse käytin ja käytän edelleen esimerkiksi latvoihin hiusöljyjä, sekä koko hiukseen erilaisia hiusnaamioita. Jotkut jopa tekevät öljyhoitoja ihan koko tukkaan yön yli, ja sanovat sitä todella tehokkaaksi. Ise en ole tätä kokeillut, musta henkilökohtaisesti tuntuisi jotenkin inhottavalta nukkua öljyt päässä. :D


P3130452-3

- Muista syväpuhdistava shampoo! Aivan kuten ihokin tulee sameaksi ja epäpuhtaan näköiseksi, jos sitä ei kuori, myös hiukset tarvitsevat kerran viikkoon tai pariin syväpuhdistuksen. Väri kirkastuu ja ainakin mä olen tuntenut, että hiuksesta tulee paljon vastaanottavaisempi hoitaville tuotteille. Myös päänahkaa voi kuoria heittämällä teelusikallisen sokeria shampoon sekaan. Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä usein, itse teen sen max kerran pariin viikkoon jos silloinkaan.

- Jos vaan pystyt, niin leikkaa! Luonnollisesti koko oman värin kasvatusprojekti nopeutuu, jos värjättyä osiota pätkäistään. Jos siis hiusten pituus ei ole sulle niin sydämen asia kuin esim mulle, niin hiusten leikkaus helpottaa huomattavasti koko hommaa.

-  Mene kampaajalle. Mun mielestä hiusten suhteen ei kannata itse lähteä sooloilemaan, sillä se voi tulla kalliiksi ja lopputuloksesta voi tulla jotain todella rumaa, ja sekös sitten harmittaa. Kampaajat tietää parhaiten, miten kannattaa lähteä projektissa liikkeelle ja miten jatkaa.

P3130436-3

Olisi kiva kuulla myös teidän kokemuksia oman hiusvärin takaisin kasvattelusta!!

4 kommenttia

  1. Täällä toinen joka kasvattaa omaa hiustenväriä takaisin! Värjäsin yläasteella hiukseni ihan piki mustiksi ja valmistumisen jälkeen aloin haikailemaan ruskean tukan perään ja hyvin pitkä prosessi lähti tästä käyntiin. Musta väri on tosi työläs saada pois, varsinkin kun en halunnut käyttää tujuja värinpoistoja. Muistaakseni ehkä kerran tein tälläisen, mutta siihen se jäi. Aina väri näytti mustalta värjäämisen jälkeen, vaikka valitsinkin keskiruskeita värejä kaupasta. Vuosien saatossa hiusten värini lähti vaalenemaan ja jossain vaiheessa vain kyllästyin värjäilyyn ja päätin lopettaa sen touhun kokonaan. Nyt värjättyä hiusta ei löydy enää paljoa päästä ja sekin on jo niin vaaleaa, ettei mitään radikaaleja rajoja näy. Ja mulla on siis tälläiset perus suomalaiset "maantienharmaat" hiukset :) Olen niin tyytyväinen, että lopetin värjäämisen. Elämä on vaan paljon helpompaa kun ei tarvitse läträtä värien kanssa! Muutenkin luonnollisuus hiusten suhteen miellyttää niin paljon enemmän :)

    http://tiiajennyy.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vitsi, voin kuvitella että on työn ja tuskan takana saada musta hiusväri pois! Mutta niinkuin sanoit niin aika yleensä auttaa, onneksi se musta sit lähti kuitenkin haalenemaan pois :) Kiva kuulla että oot edistynyt kasvatusprosessissa hyvin! Ja hei oikeesti mun mielestä maantienharmaa on ihan sairaan kaunis hiustenväri :) Oon ihan samaa mieltä tuosta että elämä on paljon iisimpää ilman turhia värjäilyjä!

      Poista
  2. Sun hiukset on ihan täydelliset<3 Hyviä vinkkejä annat:) Tärkeintä olisi juuri pysyä siinä päätöksessä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikää voi kiitos, ihanasti sanottu!❤️ Jep, mustakin nimenomaan päätöksessä pysyminen on se tärkein :)

      Poista